PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE

Společně míříme k prosperitě regionu
  • Domů
  • O Paktu
  • Aktuality
  • Kontakty
  • Pro partnery
  • Poradce v PK
  • Studuj v PK

Zpracovali jsme podklady pro inovace školních vzdělávacích programů

Domů
/
Aktuality
/
Zpracovali jsme podklady pro inovace školních vzdělávacích programů
Posted on 25. 1. 2022 by Marcel Gondorčín

Přizpůsobování obsahu vzdělávání měnícím se potřebám trhu práce je vždy náročný proces. Rozvoj technologií související s Průmyslovou revolucí 4.0 ovšem do tohoto procesu vnáší zcela novou dynamiku. Na konci roku 2021 jsme ve spolupráci s odborníky zpracovali podklady pro aktualizaci učebních osnov oborů, na které mají tyto změny dle našich průzkumů největší dopad. Tyto podklady jsme následně projednali na pracovních skupinách za účasti zástupců škol a firem, přičemž kromě obsahu jsme řešili také úroveň (hloubku) požadovaných znalostí. Primární otázka u všech oborů se týká žádoucí míry specializace. Není možné, a ze systémového hlediska ani žádoucí, produkovat úzkoprofilové specialisty, jelikož popisy pracovních pozic pro uplatnění absolventů těchto oborů se zásadně liší mezi jednotlivými zaměstnavateli, ale mnohdy i v rámci jedné firmy. Na druhou stranu Rámcové vzdělávací programy oborů vzdělávání jsou velmi široké, jen obtížně reflektují vývoj v oblasti technologií v průmyslu a zcela postrádají mezioborový přesah. A právě potřeba širšího obecného mezioborového základu tvořícího spolu s měkkými kompetencemi základ pro další specializaci v rámci dalšího vzdělávání se ukázala pro všechny obory jako zásadní. S určitou mírou nadsázky lze tak všechny řešené oborové specializace označit za určitou formu mechatroniky vycházející z různých oborových základů a reflektující konkrétní kvalifikační úroveň.

Mechatronika jako univerzální obor budoucnosti

Právě na specializaci „Mechatronika“ panovala největší shoda zástupců škol a firem. Absolventi této specializace naleznou uplatnění v celé řadě pracovních pozic, počínaje programátory robotů, linek a PLC, přes pozice vyšších seřizovačů a techniků (zkušební, servisní, provozní6 apod.), až po technické manažery. Dokážou aplikovat základní poznatky z elektroniky, elektrotechniky a fluidní techniky při montáži, seřizování, testování, oživování, údržbě mechatronických systémů a jejich částí, používat informační technologie pro diagnostiku stavů a detekci závad strojů a zařízení, programovat CNC, PLC, embedded systémy a průmyslové roboty. Kromě těchto činností se ve firmách uplatní při implementací nových vývojových trendů z oblasti elektronických, pneumatických a hydraulických systémů. Velký důraz kladli zaměstnavatelé na kamerové systémy pro strojové vidění a práci s daty.

Největší změny čekají Elektromechaniky a Mechaniky elektrotechniky

Velkou diskusi i mírnou skepsi zástupců škol vzbudil návrh změn u oboru Elektromechanik pro zařízení a přístroje (26–52–H/01) a oboru Mechanik elektrotechnik (26–41–L/01). Absolventy specializací těchto oborů čeká uplatnění na údržbářských a seřizovačských pozicích, ale také na pozicích elektroniků a mechatroniků obdobně jako absolventy výše uvedeného maturitního oboru. Náplní jejich práce jsou montáže, údržby a opravy v oblasti průmyslová automatizace, automatických výrobních linek, robotizovaných pracovišť s elektrotechnickými a strojními částmi, měřicí a regulační technikou, procesorovou technikou a rozpoznávací a čtecí technikou. Jelikož vzdělávací programy tyto oblasti dosud reflektovaly spíše okrajově, jsou požadavky na úpravy obsahu učebních osnov těchto oborů poměrně radikální. Nové učivo bylo strukturováno do okruhů: programovatelný logický automat, průmyslové sítě, průmyslové roboty, snímače neelektrických veličin a fluidní technika. Vzhledem k množství učiva si zapracování vyžádá redefinici oboru v podobě ŠVP se specializací na automatizaci v průmyslu.

Mechanik seřizovač jako specialista na CNC

I v automatizovaných provozech se nadále uplatní manuálně zručný seřizovač, který se bude zabývat mechanickými operacemi. Zřetelně však roste potřeba specialistů, kteří dokážou obsluhovat, diagnostikovat, seřizovat, udržovat a programovat konvenční a číslicově řízené obráběcí a tvářecí stroje a zařízení, výrobní linky a automatizované systémy, zejména řídící systémy NC a CNC. Kromě operátorů a programátorů CNC se absolventi těchto oborů uplatní jako seřizovači CNC strojů a nářadí, ale také na pozicích mechatroniků a programátorů robotů. Stejně jako u mechatronika panovala mezi zástupci škol a firem na definici a potřebě této specializace široká shoda a debata se týkala zejména konkrétních dílčích tematických celků v oblasti programování CNC a seřizování nástrojů.

 Informační technologie pro průmyslovou praxi?

Poslední obor, na který jsme se zaměřili, byl obor Informační technologie (18-20-M/01). Ačkoli počet absolventů tohoto oboru rychle roste, na trhu práce nadále náleží k nejvíce nedostatkovým. Jeden z podnětů z firem však směřoval k tomu, že tito absolventi jsou připravováni spíše pro potřeby služeb, ale nikoli průmyslu.  Návrh pro aktualizaci tak směřoval ke specializaci ŠVP na robotiku a programování v průmyslu. Absolventi takto zaměřeného oboru by našli uplatnění v oblasti programování průmyslových počítačových systémů robotů a linek, servisní péče v technických službách a softwarové podpory v oborech průmyslová automatizace, automatické výrobní linky, robotizovaná pracoviště, procesorová technika v technických zařízeních a přístrojích, rozpoznávací a čtecí technická zařízení. V rámci tohoto oboru se nejvíce projevily bariéry, které brání implementaci návrhů na aktualizace do praxe, které se týkají finanční náročnosti HW, SW a kapacit odborníků, které by vedli výuku. Námitky padaly také ze strany náročnosti učiva (např. programování v jazycích C a C+), které odpovídá spíše vysokoškolskému studiu.

Co dál? Implantace a odstraňování bariér

Je zřejmé, že v řadě případů se implementace změn do praxe neobejde bez investic do vybavení, zvyšování kvalifikace pedagogů, ale zejména posílení spolupráce s firmami. V další fázi proto na jednotlivých školách zjišťujeme, jaké bariéry zavedení změn do praxe brání a hledáme cesty, jak je vyřešit. Děkujeme všem zapojeným školám i firmám a věříme, že se do procesu zapojí další firmy se zájmem o rozšiřování a prohlubování spolupráce se školami. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat.

Posted in
PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE
©2018 Regionální Rozvojová Agentura | Tvorba webových stránek