V lednu se důvěra podnikatelů v odvětví průmyslu meziměsíčně mírně snížila. Hlavní bariérou růstu produkce je nedostatečná poptávka, kterou uvedlo přibližně 36 % respondentů. Výrazně se též zvýšil podíl respondentů, které limituje nedostatek materiálu či zařízení. Průmysl je nicméně jediným odvětvím, ve kterém je důvěra podnikatelů meziročně vyšší. Využití výrobních kapacit podniků ve zpracovatelském průmyslu v lednu dosáhlo téměř 86 %, což je více než v předchozím čtvrtletí. (viz Konjunkturální průzkum – leden 2021).
Průmyslová produkce v listopadu po očištění o vliv počtu pracovních dnů reálně meziročně vzrostla o 0,4 %.
K meziročnímu růstu průmyslové produkce nejvíce přispělo odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů (viz ČSÚ: Průmysl – listopad 2020), a to navzdory tomu, že v roce 2020 došlo k největšímu poklesu poptávky po automobilech od začátku sledování, přičemž registrace nových automobilů poklesly ve srovnání s rokem 2019 o 3 miliony kusů. Všech 27 trhů EU zaznamenalo v průběhu roku 2020 dvouciferný pokles. V důsledku pandemie Covid-19 se prodej nových automobilů v EU snížil o 23,7 % na 9,9 milionu kusů. K 20 % se přiblížil také meziroční pokles v ČR. Přestože se v prosinci meziročně zvýšil počet nově prodaných aut o 8,7 %, v lednu roku 2021 prodej opět razantně klesl, a to o 18,8 % (viz zpráva Evropského sdružení výrobců automobilů).
„I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali“ hodnotí rok 2020 prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar (viz článek AutoSAP).
Zlepšení může přinést vakcinace v kombinaci s jarním zlepšením epidemické situace, to se však může reálně projevit až v polovině roku. Pokud by se situace naopak zhoršovala, mohla by nastat také pesimistická varianta, která by byla spojenás omezením výroby či úplným uzavřením hranic s Německem. Taková varianta by měla pro automobilový průmysl i celkovou ekonomiku fatální důsledky, ale dle Jaroslava Hanáka ze Svazu průmyslu a dopravy není pravděpodobná (Rozhovor s Jaroslavem Hanákem ze Svazu průmyslu a dopravy).
„V konečných důsledcích lze v roce 2021 předpokládat v lepším případě stagnaci objemu výroby motorových vozidel v České republice, v pesimističtějších scénářích pak snížení o dalších pět až sedm procent,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic. Navzdory všem podpůrným vládním programům to může znamenat propouštění zaměstnanců. Na to má vliv i automatizace, jejíž zavádění pandemie výrazně urychlila. Očekává se tedy i zvýšená poptávka po rekvalifikacích a přesun zaměstnanců do jiných odvětví (Tisková zpráva Moore Czech Republic).