PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE

Společně míříme k prosperitě regionu
  • Domů
  • O Paktu
  • Aktuality
  • Kontakty
  • Pro partnery
  • Poradce v PK
  • Studuj v PK

Řešíme problémy ve vzdělávání

Domů
/
Aktuality
/
Řešíme problémy ve vzdělávání
Posted on 29. 1. 2024 by Marcel Gondorčín

Základ pro komplexní rozvoj lidského kapitálu představuje kvalitní vzdělávání, přičemž výsledky vzdělávání úzce souvisí se sociálními podmínkami regionu. Tento pohled sdílíme s organizací PAQ Research, která analyzuje a interpretuje velké množství dat o vzdělávacích a sociálních problémech a dokáže tyto data přehledně a interaktivně prezentovat. Jedním z takových výstupů  je Mapa vzdělávání, která ukazuje, jak se vzdělávací výsledky a sociální problémy liší mezi jednotlivými mikroregiony. Výsledky vzdělávání zde interpretují z pohledu vzdělávací neúspěšnosti (absence, neprospívání, nedokončování základní školy) a výsledků testování (od ČŠI a CZVV). Pro každou obec s rozšířenou působností (ORP) spočítali, jak by měla vypadat vzdělávací neúspěšnost a výsledky testování vzhledem k sociálním podmínkám – a čísla porovnali s realitou.

Vzhledem k tomu, že z tohoto srovnání nevyšel Plzeňský kraj nejlépe, podívali jsme se ve spolupráci s Odborem školství, mládeže a sportu na data ve větší podrobnosti a zkusili navrhnout konkrétní opatření ve vazbě na existující kapacity a finanční zdroje. V Plzeňském kraji se totiž nachází hned tři ORP, ve kterých je vyšší neúspěšnost i nižší výsledky testování, než by odpovídalo sociální situaci (z celkových 5 v celé ČR) a dalších 6, kde zaostává neúspěšnost nebo výsledky. Zvláštní pozornost bude věnována „zaostávajícím ORP“, a to primárně z pohledu vzdělávací neúspěšnosti. Zejména tedy Tachovu, Stodu a Rokycanům, ale také Stříbru a Horšovskému Týnu.

Rámcový další postup byl se zástupci ORP, MAP a dalšími relevantními aktéry z Plzeňského kraje domluven na setkání, které se uskutečnilo 23.1.2024 v plzeňské Techmanii. Základním východiskem se stala dohoda Plzeňského kraje, Středního článku podpory, Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, jednotlivých ORP a dalších aktérů ze vzdělávací i sociální z oblasti o soustavném sledování aktuálních dat o vývoji ve vzdělávání a nastavení systému výměny informací, spolupráce a koordinace aktivit. V rámci setkání byly představeny konkrétní možnosti podpory aktivit z připravovaného projektu Implementace dlouhodobého záměru vzdělávání, dalšího kola Šablon MŠMT pro MŠ a ZŠ, projektu Rovné příležitosti a dalších projektů zaměřených na vzdělávání, sociální oblast či integraci cizinců. Obdobný formát setkávání bude formalizován v podobě Krajské platformy pro řešení problémů ve vzdělávání. V jednotlivých ORP by měla probíhat pravidelná mezioborová setkání s vyšší četností, kterých by se měly účastnit relevantní aktéři v území (ZŠ, MŠ, zřizovatelé, MAS, OSPOD, ŠPZ, ČŠI, neziskové organizace, …) a společně řešit konkrétní opatření s přímým dopadem na konkrétní školy a žáky. Prvním ORP, který se přihlásil k této iniciativě a navrženému postupu je ORP Tachov.

Posted in
PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE
©2018 Regionální Rozvojová Agentura | Tvorba webových stránek