PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE

Společně míříme k prosperitě regionu
  • Domů
  • O Paktu
  • Aktuality
  • Kontakty
  • Pro partnery
  • Poradce v PK
  • Studuj v PK

Praktické vyučování na SOŠ a VOŠ v době karantény

Domů
/
Aktuality
/
Praktické vyučování na SOŠ a VOŠ v době karantény
Posted on 18. 5. 2020 by Marcel Gondorčín

Jak může vypadat praktické vyučování na SŠ a VOŠ v době, kdy jsou zavřené školy a není příliš reálný ani pobyt žáků na pracovištích zaměstnavatelů? Odborníci z Národního pedagogického institutu České republiky zpracovali přehled inspirativních příkladů z praxe.

Realizace praxí

Ani samy firmy nemají jasno, kdy a za jakých podmínek znovu obnoví provoz nebo výrobu. V této situaci je realizace praxí na pracovištích zaměstnavatelů obtížná či přímo vyloučená. Některé školy už nyní zvažují různé možnosti alternativních realizaci praxí:

  • Možnost přesunout odborné praxe na začátek nového školního roku.
  • Posílit nerealizovanou praktickou výuku prázdninovou nebo individuální odbornou praxí. Charakter některých (např. zemědělských) oborů i platná školská legislativa to umožňují
  • Žáci zdravotnických oborů starší 18 let mohou mít nařízenou pohotovost k pomoci, výkon činnosti jim pak lze započítat jako odbornou praxi.

 Spolupráce škol a firem – aktuální inspirativní zkušenosti

Přesto ani v této situaci nemusí dojít k úplnému odříznutí nebo přerušení spolupráce školy a firmy, která je současně poskytovatelem praktického vyučování.

  • Sociální partneři otevřou zdarma přístup spolupracující škole do svých e-learningových vzdělávacích školicích systémů, kde jsou k dispozici výuková videa k praktickým činnostem, zpravidla určená pro zácvik nových zaměstnanců.
  • Školy s obdobnými vzdělávacími programy navzájem sdílejí programy vytvořené v rámci projektů z veřejných zdrojů (případně ve spolupráci s firemními partnery).

Využití virtuálních učeben

  • Virtuální učebnu lze částečně využít v odborném vzdělávání například při výuce svařování. Lze tak snížit počet hodin praktické výuky a ušetřit i náklady na spotřebovaný materiál.

Využití potenciálu fiktivních firem

  • Aktuální situace k tomu přímo vybízí – témata nebo podnikatelský záměr na přípravu a následný rozvoz jídel, výrobu ochranných štítů nebo přípravků pro šití roušek pomocí 3D tiskáren a různé sociální projekty žáky určitě zaujmou, navíc podpoří pocit sounáležitosti a vlastního aktivního příspěvku k řešení náročné situace.

Projektová výuka v odborných předmětech online

  • V rámci online projektové výuky lze pracovat i s prvky nové látky, kdy by žáci např. problémovou metodou pracovali online ve skupinách a připravili stručné výukové materiály pro ostatní. Může dojít na nejrůznější modelové situace, kdy si žáci na základě teoretických situací vymodelují různé postupy řešení nebo mohou být zadávány různé případové studie.
  • Při respektování určitých pravidel mohou také žáci připravovat krátká videa týkající se postupu při výrobě konkrétní věci.

Kompletní článek Martiny Kaňákové z NPI včetně konkrétních případů realizovaných školami naleznete ZDE.

Posted in
PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE
©2018 Regionální Rozvojová Agentura | Tvorba webových stránek