V úterý 16.11. se uskutečnilo první jednání pracovní skupiny pro inovaci oborů Elektromechanik pro zařízení a přístroje a Mechanik elektrotechnik. Pro jednání jsme zpracovali návrh aktualizace profilu absolventů těchto oborů a podklad pro aktualizaci učebních osnov. Při tvorbě jsme vycházeli z výsledků průzkumu mezi zaměstnavateli v Plzeňském kraji, aktualizací odborné složky vzdělávání v příslušném RVP a ŠVP škol, které již identifikované pokročilé technologie ve výrobě aplikovaly.
Zapojené subjekty
Do pracovní skupiny se zapojili zástupci Střední průmyslové školy Tachov, Středního odborného učiliště elektrotechnického Plzeň, Středního odborného učiliště Domažlice (pobočka Stod) a Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Sušice. Za firmy se pracovní skupiny účastní zástupci firem Daikin Industries Czech Republic, Gerresheimer Horšovský Týn, MD ELEKTRONIK, LASSELSBERGER, ŠKODA ELECTRIC, RSF Elektronik spol. s r.o., nově přibyly ještě společnosti KERMI a CANPACK Czech.
Požadavky na nové kompetence
Požadavky na nové odborné kompetence byly strukturovány do těchto oblastí: programovatelné logické automaty, průmyslové sítě, průmyslové roboty, snímače neelektrických veličin a fluidní technika. Největší důraz byl zástupci zaměstnavatelů kladen na kamerové systémy pro strojové vidění. Kromě obsahu byla diskuse vedena zejména směrem k požadované znalostní úrovni daného učiva, která musí odpovídat možnostem žáků s vyučením.
Náležitá pozornost byla věnována také měkkým kompetencím, které tvoří základ efektivní aplikace odborných znalostí a dovedností a jejichž význam vhledem ke změnám technologií a organizace práce ve firmách neustále nabývá.
Technické a personální zabezpečení
Činnost pracovní skupiny nemůže končit u aktualizace dokumentů. Je potřeba zjistit bariéry, které implementaci inovací brání a zajistit podmínky pro to, aby dokumenty mohly být skutečně uvedeny v život. Tyto podmínky lze v základu rozdělit na technické a personální. V oblasti technické je zásadní vtáhnout do procesu výuky co nejvíce zaměstnavatele, aby se žáci mohli seznámit s nejmodernějšími technologiemi přímo ve výrobě. Tématem je ale také využití dotačních prostředků pro vybavení škol moderními technologiemi souvisejícími s Průmyslem 4.0 a jejich využití nejen pro potřeby školní výuky, ale také pro potřeby dalšího vzdělávání.
V oblasti personální je potřeba zajistit potřebné vzdělání pro učitele odborných předmětů a to v oblasti technologií i metod výuky zaměřených na rozvoj kreativity a týmové práce. Jako vhodné metody se nabízí využívání projektové výuky a simulace reálných pracovních úkolů. Zaměřit se chceme také na podporu stáží učitelů v moderních provozech a zlepšení spolupráce s instruktory ve firmách s využitím portfolia žáků. Největší výzvu a oblast zájmu škol bezesporu představuje větší zapojení odborníků z praxe do výuky a to nikoli formou dílčích přednášek, ale ideálně formou celých tematických celků v oblasti jedinečného know how firmy.
Právě koordinační činnost v oblasti technického a personálního zabezpečení bude hlavní náplní naší práce na další období po zapracování připomínkovaných podkladů zapojenými školami.