V pořadí třetím Kulatým stolem jsme 8.11 završili další etapu procesu přizpůsobování školních vzdělávacích programů potřebám zaměstnavatelů v souvislosti s automatizací a robotizací. Na akci jsme za účasti náměstka hejtmana pro oblast školství a sportu Vladimíra Kroce a zástupců škol a zaměstnavatelů vyhodnotili způsob zapracování konkrétních tematických okruhů v rámci relevantních oborů na konkrétních školách.
Hlavní pozornost se soustředila na elektro obory, které se v souvislosti s programováním PLC, přechodem k prediktivní údržbě a rozvojem senzoriky ukázaly být nejzásadnějšími. První z klíčových oborů je Elektromechanik pro zařízení a přístroje, co by kvalifikace pro základní stupeň mechatronika-seřizovače v automatizovaných provozech. V oblasti strukturálních (kvantitativních) změn představuje hlavní snahu posílení kapacit oboru při zajištění lokální dostupnosti studia v místech mimo metropolitní aglomeraci s potenciálem pro pracovní uplatnění absolventů. V oblasti kapacit bylo na SOU Domažlice přistoupeno k posílení oboru formou kombinace vzdělání v rámci středního vzdělávání s maturitní zkouškou kategorie dosaženého vzdělání 6-41-L/01 Mechanik elektrotechnik. Ve stejné kombinaci byl obor otevřen také na Střední průmyslové škole v Tachově, kde se však bohužel v první roce nepodařilo nabrat dostatečný počet žáků. Na SOU Domažlice byl vytvořen nový specializovaný ŠVP pro automatizaci, na SOUE Plzeň došlo k aktualizaci současného ŠVP ve většině řešených oblastí. Absolventi oboru tak by tak měli ovládat obsah tematických okruhů: Měřicí systémy na bázi PC, Programovatelný logický automat, Průmyslové sítě, Průmyslové roboty, Snímače neelektrických veličin a Fluidní technika.
Jako ideální kvalifikace pro mechatronika – technika se namísto oboru s maturitou Elektrotechnik, ukázal být obor středního vzdělání s maturitní zkouškou, u kterých je součástí vzdělávání i odborný výcvik Mechanik elektrotechnik (26–41–L/01), a to ideálně v kombinaci L0+H, která zvyšuje prostupnost a umožňuje přímou návaznost na obor s vyučením. Do letošního roku bylo možné obor studovat pouze na SOU elektrotechnickém v Plzni, nově je možné ho studovat také na SOU Domažlice (místo vzdělávání Stod) a kapacita pro výuku oboru byla vytvořena rovněž v Tachově. Absolventi tohoto oboru by měli být schopni aplikovat základní poznatky z elektroniky, elektrotechniky a fluidní techniky při montáži, seřizování, testování, oživování, údržbě a diagnostice mechatronických systémů a jejich částí, ovládat programování PLC, embedded systémů i průmyslových robotů.
Další řešený obor představovala Elektrotechnika (26-41-M/01), zejména ve specializaci mechatronika. Potvrdilo se, že absolventi této specializace již potřeby zaměstnavatelů související s automatizací a robotikou ve velké míře splňují a aktualizace ŠVP se tak dotkla pouze dílčích částí. Největší změnu u tohoto oboru představuje zdvojnásobení kapacity na SPŠ Strojnické v Plzni, přičemž jedna třída je nově specializovaná přímo na robotiku.
Na příkladě ŠVP Aplikované informační technologie na SPŠ v Tachově se prokázalo, že také maturitní obor Informační technologie (18-20-M/01), který je na většině škol koncipován spíše pro uplatnění v sektoru služeb, lze zaměřit více pro potřeby průmyslové praxe. Zároveň se ukázalo, jak lze disponibilní hodiny efektivně využít pro provázání jednotlivých bloků programu v rámci projektového přístupu pro rozvoj odborných i měkkých kompetencí žáků.
Spíše okrajově jsme se zaměřili také na strojírenský obor Mechanik seřizovač (23-45-L/01), který je v rámci procesu automatice vhodnou průpravou pro pozici Obsluha, případně (byť ne zcela) mechatronik –seřizovač. Také v rámci tohoto oboru se jako ideální jeví kombinace oborů H+L0. Vzhledem k množství možných specializací je zde obzvláště nutný důraz na společný základ oboru. V oblasti automatizace obsahují inovované ŠVP průnik s Mechanikem elektrotechnikem na základní úrovni (základy automatizace, robotů, pohonů, hydrauliky a pneumatiky).
Statistická data sledující vývoj počtu nastupujících žáků a absolventů oboru ukázala, že zatímco u elektro oborů se podařilo v posledních letech znatelně zvýšit zájem žáků, takže se daří s drobnými výjimkami využívat nabídku míst na školách, u strojírenských oborů tomu tak zdaleka není a zájem žáků o tyto obory spíše klesá. V další fázi se chceme proto zaměřit na posílení marketingu elektro oborů mimo plzeňskou metropolitní oblast a celkovou podporu tradičních strojírenských oborů ve spolupráci s partnerskými firmami.