Statistickým ukazatelem, který v oblasti vzdělávání obzvláště pozorně sledujeme, je míra dokončení studia na středních školách podle stupně dosaženého vzdělání. Situace v České republice je dlouhodobě lepší než ve většině ostatních států EU, ale v minulých letech se v České republice i Plzeňském kraji dlouhodobě zhoršovala. Poslední dva roky sice můžeme sledovat výraznější zlepšení, avšak do závěrečných zkoušek se promítla opatření v souvislosti s pandemií Covid-19.
Velké ztráty během studia měly obory nižšího odborného vzdělání s výučním listem (E). Tyto málo početné obory nedokončilo v letech 2006-2019 více ne 40 % žáků. Třetinu žáků ztrácely během dokončování studia v těchto letech obory s výučním listem (H), stejně jako obory odborného vzdělání s maturitou. Covidové roky 2020 a 2021 tento dlouhodobě negativní trend v Plzeňském kraji výrazně narušily.
U oborů s výučním listem (H) odešlo v roce 2021 bez dokončení studia o třetinu méně žáků než v roce 2019. U oborů s maturitou a vyšším podílem odborného výcviku (L0) klesl počet předčasných odchodů proti roku 2019 téměř o polovinu a u oborů odborného vzdělání s maturitou (M) o 7 %.
Mezi obory s výučním listem s nejvyšší mírou nedokončení studia patří Kadeřník (40,3 %), Zedník (39,7) a Kuchař – číšník (36,4 %). Naopak vyšší míru dokončování studia vykazují technické obory, nejvíce Elektrikář – silnoproud (5,1 %) a Obráběč kovů (6,8 %).
Obdobně u oborů s maturitou a vyšším podílem odborného výcviku trápí předčasné odchody nejvíce službové obory: Kosmetické služby (58,3 %) a Gastronomie (57,5 %), nicméně velkou míru nedokončení studia vykazuje i pro průmysl významný Mechanik seřizovač (30,1 %).
Předčasné odchody ze vzdělávání jsou problémem se zásadními negativními dopady do sociální i ekonomické oblasti. Proto se touto problematikou dlouhodobě a koncepčně zabýváme. V minulých letech jsme této problematice věnovali několik kulatých stolů a návrhy na řešení zapracovali do systémového projektu Vzdělávání 4.0 v Plzeňském kraji, kde se této problematiky chopili kolegové z InfoKariéry, kteří vytvořili metodiku prevence předčasných odchodů, kterou pomáhají přizpůsobovat a zavádět na konkrétních školách (více viz ZDE).
Vzhledem k vývoji na trhu práce, kde statistiky ukazují, jak se zhoršováním ekonomické situace ubývá pracovních míst pro osoby bez ukončeného vzdělání (za poslední rok ubylo v Plzeňském kraji více než 10 tisíc míst pro osoby se základním vzděláním), připravujeme projekt na řešení kompenzační roviny předčasných odchodů, tedy aktivity pro osoby, které již vzdělávací systém opustily. Zahájení realizace plánujeme na podzim příštího roku. Naším cílem je vytvoření komplexního trvale udržitelného systému, který propojí aktivity pro osoby ohrožené školním neúspěchem i osoby, které již vzdělávací systém bez získání kvalifikace opustily.