S rozvojem elektromobility vzrůstá počet automobilů s hybridním a elektrickým pohonem na našich silnicích. Tento trend klade na zaměstnavatele, kteří se zabývají provozováním a servisními službami v oblasti automobilového průmyslu stále větší nároky. Autoservisy, autocentra či autoprovozy potřebují, aby jejich zaměstnanci disponovali potřebnými kompetencemi pro zvládání nových technologií souvisejících s elektromobilitou. Téma elektromobility nabývá na stále větším významu a proto je nezbytné přenést potřebné kompetence do vzdělávací soustavy. V současnosti si zaměstnavatelé doškolují své zaměstnance podle vlastních vzdělávacích postupů nebo využívají např. školení v rámci profesní kvalifikace ze systému NSK či jiných vzdělávacích kurzů.
Proto Pakt zaměstnanosti Plzeňského kraje zjišťuje od zaměstnavatelů v regionu, jaké kompetence potřebují jejich zaměstnanci ve směru k elektromobilitě, aby mohlo dojít k úpravě studijních oborů podle skutečných potřeb praxe. Na tomto průzkumu spolupracuje i partnerská škola – Střední průmyslová škola dopravní, Plzeň, která je pro řadu autoservisů a opraven v regionu hlavním “dodavatelem” absolventů.
Mezi obory, na které jsme se zaměřili, patří Autotronik, Autoelektrikář a Automechanik.
Oslovili jsme zaměstnavatele, kteří v současné době činnosti související s elektromobilitou realizují a disponují potřebnými technologiemi a kompetencemi, zázemím, vybavením a bezpečnostními prvky.
Z výstupů rozhovorů se zaměstnavateli je jasná i struktura požadovaných kompetencí pro zkoumané obory ve vazbě na technologie používané v oblasti elektromobility. Oslovení zaměstnavatelé se shodují, že absolventi musí splňovat potřebnou úroveň v rámci obecných i specifických digitálních kompetencí. V případě elektromobility je naprosto zásadní znalost elektrotechniky včetně příslušných zákonů, značek a schémat. Zároveň platí i vzájemná propojenost sledovaných oborů – absolvent oboru Autotronik může vykonávat dobře svoji práci pouze při předchozím zvládnutí kompetencí pro obor Automechanik.
Důležitým souborem kompetencí je základní digitální znalost a práce s výpočetní technikou včetně komunikace a zpracování záznamů či řešení problému v digitálním prostředí. Samozřejmostí je vysoká úroveň zabezpečení používaných dat. Dalšími důležitými soubory kompetencí jsou práce s elektronickou dokumentací vozidla, znalosti z oblasti konstrukce a provozu automobilů, konstrukce akumulátorů a jejich uložení v osobních a užitkových automobilech s elektropohonem či znalost měření základních elektrických veličin. Patří sem i orientace v diagnostice dobíjení akumulátorů. Některé činnosti jsou specifické a liší se podle technologií používaných jednotlivými značkami. S těmi se studenti seznámí až při praktickém vyzkoušení, nicméně se základními principy by se měli seznámit v rámci výuky.
Zásadní je dodržování pravidel BOZP – ať už se jedná o práci s nebezpečnými látkami, ekologickou likvidaci pracovních prostředků a částí vozidel v autoopravárenství, použití osobních ochranných prostředků. Někteří zaměstnavatelé při dotazování označili jako potřebnou součást výuky spolupráci škol s odborníky na bezpečnost práce přímo z praxe a dále s hasiči. Přenos zkušeností ze skutečných událostí a zásahů souvisejících s bezpečnou prací s elektrozařízeními by tak byl pro studenty cenným doplněním výuky. Nezbytnou součástí všech kompetencí v tomto oboru je splnění zákonných požadavků z Nařízení vlády č. 194/2022 Sb. V rozsahu předepsaných paragrafů podle rozsahu činnosti.
Řada zaměstnavatelů spolupracuje se školami ve svém okolí. Nejčastějšími formami spolupráce zaměstnavatelů a škol jsou odborné praxe pro studenty v průběhu studia, stejně tak jako brigády v období prázdnin či volna studentů. Řadě z nich je následně nabídnut stálý pracovní poměr u zaměstnavatele, kde vykonávali praxi či brigádu.
Firmy umožňují studentům i učitelům exkurze, výstavy, přednášky odborníků ve výuce a další možnosti prolínání teorie a praxe. Snaží se podporovat školy i materiálně, dodat jim zkušební výuková zařízení, nástroje, přípravky apod. Někteří zaměstnavatelé nabízejí školám vlastní zpracované vzdělávací postupy pro práci s novými technologiemi.
Zjištěné požadavky zaměstnavatelů v současné době zpracováváme do uceleného souboru kompetencí. Následně dokument projednáme se školami v Plzeňském kraji s cílem upravit příslušné studijní obory. Věříme, že se podaří pro praxi potřebné kompetence do výuky škol v našem regionu zařadit.