Na loňské dotazníkové šetření mapující úroveň spolupráce mezi školami a zaměstnavateli jsme navázali telefonickým průzkumem s cílem doplnit kvantitativní data o další kvalitativní údaje. Tentokrát jsme se cíleně zaměřili na zaměstnavatele z řad našich partnerů, kteří v rámci dotazníkového šetření hodnotili spolupráci se školami jako komplexní a kvalitní (na úrovni 3 a 4).
Tento doplňkový průzkum přinesl zajímavé výsledky, které v úplnosti budeme publikovat v příštím newsletteru. Jedním ze zásadních témat průzkumu bylo využívání odpočtů základu daně na podporu odborného vzdělávání, který je upraven v § 34f až § 34h ZDP. Jedná se o úpravu, která byla do ZDP zavedena již 1. 1. 2014 s cílem podpořit spolupráce škol a zaměstnavatelů především v oblasti sdílení výrobních (učebních) prostředků, předávání zkušeností a získávání pracovních návyků žáků a studentů přímo na pracovišti zaměstnavatele.
Navzdory tomu, že v rámci výzkumu byli osloveni pouze velcí zaměstnavatelé, kteří se školami na odborném výcviku a praxích žáků dlouhodobě a systematicky spolupracují, využívá daňové odpočty pouze menší část z nich. Mezi důvody, které jim ve využívání brání, uvádějí nejčastěji administrativní náročnost a obavu z možných duplicit v případě souběžného využívání odpočtů na podporu vědy a výzkumu. Že si s administrativní náročností daňových odpočtů na podporu odborného vzdělávání poradit lze, dokazuje například firma STREICHER, spol. s r.o. Plzeň, kterou lze uvézt jako vzorový příklad výborně fungujícího kooperativního vzdělávání. HR managerka Renata Steinerová k tomu uvádí, že firma má zaběhnutý systém, který funguje bez velkých komplikací a s nastavenou spoluprací jsou víceméně spokojeni.
Vzhledem k tomu, že celých 35 % respondentů uvedlo, že k uplatňování daňových odpočtů na tuto oblast nemají dostatek informací, dá se předpokládat, že mezi firmami, které spolupráci se školami v rámci dotazníkového šetření hodnotily na nižší kvalitativní úrovni, bude toto procento pravděpodobně ještě vyšší. Proto pro naše partnery připravujeme prakticky orientovaný seminář, který by využívání existujících podpůrných opatření na podporu spolupráce škol a firem podpořil. O termínu semináře vás budeme informovat!