Využívání digitálních technologií ve všech možných oblastech soukromého i pracovního života se neustále zvyšuje, průběžně mění způsob komunikace, organizaci práce, ale i náplň a strukturu profesí. Potřebou objektivní reflexe tohoto trendu ve vzdělávání se zabývá řada strategických materiálů v oblasti počátečního i dalšího vzdělávání a na národní úrovni je realizována či připravována řada projektů, které mají tento adaptační proces podpořit. Zároveň však existuje s ohledem na regionální specifika a dlouhodobý charakter těchto systémových změn velký prostor pro doplnění systémového přístupu „shora“ o praktický přístup „odspoda“ ve vazbě na spolupráci konkrétních škol a firem.
Tento přístup jsme v minulém roce úspěšně vyzkoušeli na oblasti automatizace a robotizace, kterou lze chápat jako určitou podmnožinu digitalizace nejčastěji spojovanou s Průmyslovou revolucí 4.0. Hmatatelným výsledkem těchto aktivit bylo rozšíření vzdělávací nabídky a tvorba či inovace vzdělávacích programů, a to v horizontu jednoho roku. Úspěšná implementace potvrdila relevanci takto zaměřených aktivit a zvýšila motivaci klíčových aktérů ve vzdělávání pro získání komplexního pohledu na potřeby zaměstnavatelů v širším oborovém spektru při naplňování jejich kvalifikačních potřeb. Na základě zájmu Plzeňského kraje jsme se rozhodli pro rozšíření těchto osvědčeních metodických postupů a konkrétních aktivit na širší oblast digitalizace a další zásadní ekonomické sektory v Plzeňském kraji.
Vzhledem k šíři oblasti a omezeným kapacitám bylo potřeba nejprve provést identifikaci oborů s největší potřebou implementace nových digitálních kompetencí do vzdělávání. Na základě výstupů úvodního průzkumu bylo nejprve vybráno 12 prioritních sektorů, pro které byly identifikovány relevantní pracovní pozice, okruhy kompetencí a nejlépe odpovídající obory vzdělání poskytované v Plzeňském kraji.
Následně byla stanovena objektivní kritéria pro užší výběr prioritních sektorů:
- Počet větších firem v kraji
- Zájem firem
- Význam odpovídajících oborů na SŠ v Plzeňském kraji
- Předpoklady pro zavedení změn
Na základě těchto kritérií byli pro tuto fázi vybrány jako prioritní sektory:
- Strojírenství
- Logistika
- Doprava
V rámci první fáze výzkumného úkolu byly identifikovány hlavní oblasti kompetencí, přičemž jako podklad byly využity i výstupy systémových projektů Kompetence 4.0 a UpSkilling. Ukázalo se, že pro všechny sektory existují společné základní okruhy, které zaměstnavatelé napříč sektory vnímají v souvislosti digitalizací jako zásadní:
- Obecné digitální kompetence
- Datová analytika
- Vizualizace dat
- Elektronická dokumentace
Dále se jedná o specifické oblasti dle konkrétního sektoru. V rámci logistiky se jedná o okruhy:
- Logistické technologie
- Informační systémy pro logistiku
- Automatizace/robotizace v logistice
V rámci strojírenství:
- SW pro 2D a 3D
- 3D tisk
- automatizace strojírenské výroby
- CNC a jejich programování
- diagnostika a prediktivní údržba
Zásadní pro sektor doprava se ukazují kompetence spojené s elektromobilitou.
Jako hlavní profese pro logistiku uvedli zaměstnavatelé ekonomické pracovníky, dispečery a logistiky. Pro strojírenství profese Technolog, Technický manažer a Programátor CNC.
Jako hlavní oblasti zájmu o spolupráci byly identifikovány: výměna zkušenosti s dalšími firmami, inovace vzdělávacích programů a tvorba programů dalšího vzdělávání. Právě na tyto oblasti se v následujících měsících zaměříme a ve spolupráci s vybranými školami se pokusíme vyjít potřebám zaměstnavatelů vstříc.