PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE

Společně míříme k prosperitě regionu
  • Domů
  • O Paktu
  • Pro média
  • Kontakty
  • Pro partnery
  • Poradce v PK
  • Studuj v PK

Pokračuje v přizpůsobování oborů potřebám zaměstnavatelů

Domů
/
Aktuality
/
Pokračuje v přizpůsobování oborů potřebám zaměstnavatelů
Posted on 24. 1. 2023 by Marcel Gondorčín

 

Využívání digitálních technologií ve všech možných oblastech soukromého i pracovního života se neustále zvyšuje, průběžně mění způsob komunikace, organizaci práce, ale i náplň a strukturu profesí. Potřebou objektivní reflexe tohoto trendu ve vzdělávání se zabývá řada strategických materiálů v oblasti počátečního i dalšího vzdělávání a na národní úrovni je realizována či připravována řada projektů, které mají tento adaptační proces podpořit. Zároveň však existuje s ohledem na regionální specifika a dlouhodobý charakter těchto systémových změn velký prostor pro doplnění systémového přístupu „shora“ o praktický přístup „odspoda“ ve vazbě na spolupráci konkrétních škol a firem.

Tento přístup jsme v minulém roce úspěšně vyzkoušeli na oblasti automatizace a robotizace, kterou lze chápat jako určitou podmnožinu digitalizace nejčastěji spojovanou s Průmyslovou revolucí 4.0. Hmatatelným výsledkem těchto aktivit bylo rozšíření vzdělávací nabídky a tvorba či inovace vzdělávacích programů, a to v horizontu jednoho roku. Úspěšná implementace potvrdila relevanci takto zaměřených aktivit a zvýšila motivaci klíčových aktérů ve vzdělávání pro získání komplexního pohledu na potřeby zaměstnavatelů v širším oborovém spektru při naplňování jejich kvalifikačních potřeb. Na základě zájmu Plzeňského kraje jsme se rozhodli pro rozšíření těchto osvědčeních metodických postupů a konkrétních aktivit na širší oblast digitalizace a další zásadní ekonomické sektory v Plzeňském kraji.

Vzhledem k šíři oblasti a omezeným kapacitám bylo potřeba nejprve provést identifikaci oborů s největší potřebou implementace nových digitálních kompetencí do vzdělávání. Na základě výstupů úvodního průzkumu bylo nejprve vybráno 12 prioritních sektorů, pro které byly identifikovány relevantní pracovní pozice, okruhy kompetencí a nejlépe odpovídající obory vzdělání poskytované v Plzeňském kraji.

Následně byla stanovena objektivní kritéria pro užší výběr prioritních sektorů:

  • Počet větších firem v kraji
  • Zájem firem
  • Význam odpovídajících oborů na SŠ v Plzeňském kraji
  • Předpoklady pro zavedení změn

Na základě těchto kritérií byli pro tuto fázi vybrány jako prioritní sektory:

  • Strojírenství
  • Logistika
  • Doprava

V rámci první fáze výzkumného úkolu byly identifikovány hlavní oblasti kompetencí, přičemž jako podklad byly využity i výstupy systémových projektů Kompetence 4.0 a UpSkilling. Ukázalo se, že pro všechny sektory existují společné základní okruhy, které zaměstnavatelé napříč sektory vnímají v souvislosti digitalizací jako zásadní:

  • Obecné digitální kompetence
  • Datová analytika
  • Vizualizace dat
  • Elektronická dokumentace

Dále se jedná o specifické oblasti dle konkrétního sektoru. V rámci logistiky se jedná o okruhy:

  • Logistické technologie
  • Informační systémy pro logistiku
  • Automatizace/robotizace v logistice

V rámci strojírenství:

  • SW pro 2D a 3D
  • 3D tisk
  • automatizace strojírenské výroby
  • CNC a jejich programování
  • diagnostika a prediktivní údržba

Zásadní pro sektor doprava se ukazují kompetence spojené s elektromobilitou.

Jako hlavní profese pro logistiku uvedli zaměstnavatelé ekonomické pracovníky, dispečery a logistiky. Pro strojírenství profese Technolog, Technický manažer a Programátor CNC.

Jako hlavní oblasti zájmu o spolupráci byly identifikovány: výměna zkušenosti s dalšími firmami, inovace vzdělávacích programů a tvorba programů dalšího vzdělávání. Právě na tyto oblasti se v následujících měsících zaměříme a ve spolupráci s vybranými školami se pokusíme vyjít potřebám zaměstnavatelů vstříc.

Posted in
PAKT ZAMĚSTNANOSTI PLZEŇSKÉHO KRAJE
©2018 Regionální Rozvojová Agentura | Tvorba webových stránek